KUUSIKYMMENTÄ VUOTTA SUOMALAISTA SUHKULENTÄMISTÄ 22.01.2013
Muistomerkin paljastustilaisuus
Tapahtuman
järjestäminen oli suurin voimanponnistus Satakunnan Lennoston Killan
historiassa. Työ aloitettiin vuonna 2008, kun oli ilmennyt tarvetta saada Porin
kaupunkiin Vampire-koneen muistomerkki. Porin kaupunki suojeli päivän
tilaisuuksia. Juhlallisuudet järjestettiin Ilmavoimien Kiltaliitto ry:n ja
Suomen Ilmailuopisto Oy:n nimissä.
Päivä aloitettiin
paljastamalla kiltamme hankkima Vampire-muistomerkki. Se on valmistettu
kiillotetusta Kurun harmaasta graniitista ja siihen on kiinnitetty
haponkestävästä teräksestä tehty Vampiren kuva ja koneiden maahan tulon
päivämäärä. Kolme metriä korkeana
teos kuvaa suihkumoottorin ahtimen siipeä. Muistomerkki sijaitsee
lentoasemarakennuksen edessä olevassa metsikössä kummulla, tulotien
läheisyydessä. Sen julkisivu katsoo kohti luodetta suuntaan, josta ensimmäiset
koneet aikoinaan saapuivat kentän päälle.
Muistomerkin
paljasti Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen 22. tammikuuta 2013 klo
12.22. täsmälleen kuusikymmentä vuotta siitä, kun vuonna 1953 ensimmäinen Suomen
Ilmavoimien suihkukone oli laskeutunut Porin lentokentälle. Paljastuksen
tapahtuessa Ruotsista saatu Eskiltstuna Flygmuseumin Vampire-Trainer ja sen
jälkeen ilmavoimiemme Hornet tekivät ylilennon. Ne kuvasivat Ilmavoimien
hävittäjäkautta suihkukalustolla: ”Tästä aloitettiin ja tähän on tultu”.
Keskitalven ehkä ainoa aurinkoinen päivä mahdollisti ylilennot loistavissa
olosuhteissa.
Paljastustilaisuuteen liittyvistä ylilennoista on
nähtävissä internetistä löytyvät seuraavat videot:
http://www.youtube.com/watch?v=7xHc4_9xSHU
http://www.youtube.com/watch?v=Z38IOWssq04
http://www.youtube.com/watch?v=Q78TmC6F9fE
Ruotsista tilattu
Vampire-Trainer saapui pitkän odottelun jälkeen 14. tammikuuta kello 15.38
Poriin. Se hinattiin jäisen rullaustien takia viitoshallin platalle. Siirtolento
edellytti näkölento-olosuhteita ja alkoi jo näyttää siltä, että konetta ei
saataisi juhlatilaisuuteen. Koneyksilö on aikoinaan ollut Sveitsin ilmavoimien
kalustoa.
Vampiren ylilennon
ohjaaja oli Göran Svanberg, joka kuuluu ikämieslentäjiin. Hän ei ole palvellut
Ruotsin ilmavoimissa, vaan on hankkinut kokemuksensa siviilissä. Siirtolennolla
Suomeen kakkosohjaajana oli liikennelentäjä John Miles.
Säitä odoteltiin
jälleen paluulentoa varten. Suomen Ilmailuopisto oli antanut paikan
viitoshallista koneen säilytykseen. Viimein liikennelentäjä Bent Jacobsen vei
Vampiren takaisin Västeråsiin 27.helmikuuta. Lähtöajaksi lennonjohto kirjasi
kello 15.15.
Juhlaseminaari ”Kuusikymmentä vuotta
suomalaista suihkulentämistä”
Paljastustilaisuuden
jälkeen kutsuvieraat siirtyivät kentän toiselle puolelle Suomen Ilmailuopiston
”Viitoshallille”, joka aikoinaan oli ollut Satakunnan lennoston hallussa ja
Vampire-koneidenkin käytössä. Siellä pidettiin juhlaseminaari ”Kuusikymmentä
vuotta suomalaista suihkulentotoimintaa”.
Seminaariin mahtui
noin kaksisataa vierasta. Joukossa oli parisenkymmentä Vamppilentäjää.
Tilaisuudessa killan puheenjohtaja Jukka Uhari kertoi suihkulentotoiminnan
alusta, Satakunnan Lennoston komentaja Sampo Eskelinen hävittäjätorjunnan
kehittymisestä suihkukaudella, Lapin Lennoston komentaja Harri Leppälaakso
ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän kehityksestä Vamppien tulosta nykyaikaan
asti ja lentokapteeni tri Heikki Urmas Aero Oy:n suihkulentotoiminnan
alkamisesta.