KUUSIKYMMENTÄ VUOTTA SUOMALAISTA SUHKULENTÄMISTÄ 22.01.2013

Muistomerkin paljastustilaisuus

Tapahtuman järjestäminen oli suurin voimanponnistus Satakunnan Lennoston Killan historiassa. Työ aloitettiin vuonna 2008, kun oli ilmennyt tarvetta saada Porin kaupunkiin Vampire-koneen muistomerkki. Porin kaupunki suojeli päivän tilaisuuksia. Juhlallisuudet järjestettiin Ilmavoimien Kiltaliitto ry:n ja Suomen Ilmailuopisto Oy:n nimissä.

Päivä aloitettiin paljastamalla kiltamme hankkima Vampire-muistomerkki. Se on valmistettu kiillotetusta Kurun harmaasta graniitista ja siihen on kiinnitetty haponkestävästä teräksestä tehty Vampiren kuva ja koneiden maahan tulon päivämäärä.  Kolme metriä korkeana teos kuvaa suihkumoottorin ahtimen siipeä. Muistomerkki sijaitsee lentoasemarakennuksen edessä olevassa metsikössä kummulla, tulotien läheisyydessä. Sen julkisivu katsoo kohti luodetta suuntaan, josta ensimmäiset koneet aikoinaan saapuivat kentän päälle.

 Vampire-muistomerkki tuotiin paikalleen 14.11.2012.

 

Muistomerkin paljasti Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen 22. tammikuuta 2013 klo 12.22. täsmälleen kuusikymmentä vuotta siitä, kun vuonna 1953 ensimmäinen Suomen Ilmavoimien suihkukone oli laskeutunut Porin lentokentälle. Paljastuksen tapahtuessa Ruotsista saatu Eskiltstuna Flygmuseumin Vampire-Trainer ja sen jälkeen ilmavoimiemme Hornet tekivät ylilennon. Ne kuvasivat Ilmavoimien hävittäjäkautta suihkukalustolla: ”Tästä aloitettiin ja tähän on tultu”. Keskitalven ehkä ainoa aurinkoinen päivä mahdollisti ylilennot loistavissa olosuhteissa.

Paljastustilaisuuteen liittyvistä ylilennoista on nähtävissä internetistä löytyvät seuraavat videot:

http://www.youtube.com/watch?v=7xHc4_9xSHU
http://www.youtube.com/watch?v=Z38IOWssq04
http://www.youtube.com/watch?v=Q78TmC6F9fE

Ruotsista tilattu Vampire-Trainer saapui pitkän odottelun jälkeen 14. tammikuuta kello 15.38 Poriin. Se hinattiin jäisen rullaustien takia viitoshallin platalle. Siirtolento edellytti näkölento-olosuhteita ja alkoi jo näyttää siltä, että konetta ei saataisi juhlatilaisuuteen. Koneyksilö on aikoinaan ollut Sveitsin ilmavoimien kalustoa.

 

Vampiren ylilennon ohjaaja oli Göran Svanberg, joka kuuluu ikämieslentäjiin. Hän ei ole palvellut Ruotsin ilmavoimissa, vaan on hankkinut kokemuksensa siviilissä. Siirtolennolla Suomeen kakkosohjaajana oli liikennelentäjä John Miles.

 

Säitä odoteltiin jälleen paluulentoa varten. Suomen Ilmailuopisto oli antanut paikan viitoshallista koneen säilytykseen. Viimein liikennelentäjä Bent Jacobsen vei Vampiren takaisin Västeråsiin 27.helmikuuta. Lähtöajaksi lennonjohto kirjasi kello 15.15.

 

Juhlaseminaari ”Kuusikymmentä vuotta suomalaista suihkulentämistä”

Paljastustilaisuuden jälkeen kutsuvieraat siirtyivät kentän toiselle puolelle Suomen Ilmailuopiston ”Viitoshallille”, joka aikoinaan oli ollut Satakunnan lennoston hallussa ja Vampire-koneidenkin käytössä. Siellä pidettiin juhlaseminaari ”Kuusikymmentä vuotta suomalaista suihkulentotoimintaa”.

Seminaariin mahtui noin kaksisataa vierasta. Joukossa oli parisenkymmentä Vamppilentäjää. Tilaisuudessa killan puheenjohtaja Jukka Uhari kertoi suihkulentotoiminnan alusta, Satakunnan Lennoston komentaja Sampo Eskelinen hävittäjätorjunnan kehittymisestä suihkukaudella, Lapin Lennoston komentaja Harri Leppälaakso ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän kehityksestä Vamppien tulosta nykyaikaan asti ja lentokapteeni tri Heikki Urmas Aero Oy:n suihkulentotoiminnan alkamisesta.

 

© Teksti Jukka Uhari Kuvat Pertti Haavaste